Böbrek Hastalıklarında Diyet Tedavileri

Böbrekler vücutta oluşan metabolik atıkların atılmasından sorumlu karın boşluğunun alt kısmında ve omuriliğin iki yanında bulanan nefronlardan oluşan organdır. Böbreğe gelen kan nefronlardan geçer ve vücudun son süzülme yeridir. Nefronlar emilim sonrasında kanda kalmış fakat vücut için önemli olan besinlerin geri emilimini gerçekleştirir. Tüketilen besinler metabolizmada işlem gördükten sonra atık maddeler böbreklerden atılır. Böbreklerinde sorun olanlar bu nedenle böbreklerine yük olacak şekilde beslenmemelidir. Ayrıca beslenmeleri kısıtlıdır ve besinlerden maksimum fayda sağlamalıdır. Bu nedenle böbrek hastalarında besinlerin pişirilme yöntemleri dahi çok önemlidir.Böbreklerimizin görevleri:

• Sıvı-elektrolit dengesini sağlamada görevlidir.
  • Bazı hormonlar üzerine etki etmede önemli bir organdır.
  • D vitamininin kullanılmasını sağlayarak ve kalsiyum-fosfor dengesini sağlayarak kemikleri güçlendirmede görevlidir.
  • Böbreklerin salgıladığı eritropoetin hormonu sayesinde kemik iliği uyarılır ve kan yapımı gerçekleştirilir.
  • Salgıladığı hormonlarla tansiyon dengesini sağlar.
  • Kandaki zararlı maddelerin atılmasını sağlayarak kanı temizler.
Böbrek süzme görevini sağlıklı bir şekilde gerçekleştiremezse kanda üre düzeyi yükselir ve böbrek rahatsızlıkları görülmeye başlanır. Böbrek hastalıklarında bozulan böbrek fonksiyonları sonucu vücutta besin öğelerinde yetersizlikler ya da aşırılıklar, sıvı dengesinde bozulma görülür. Bunlara bağlı olarak oluşabilecek komplikasyonların en az düzeye indirilebilmesi için beslenme son derece önemlidir.Böbrek hastalarının beslenmeleri mevcut kan değerleri, böbrek hastalığının çeşidi, hastanın sahip olduğu diğer hastalıklar, yaş, boy, ağırlık gibi birçok etkene bağlı olarak hazırlanır. Dolayısıyla her hastanın diyeti o kişiye özeldir ve beslenme programı mutlaka diyetisyen tarafından hazırlanmalıdır.Böbrek hastalıklarında diyetin kişiye özel planlanması çok önemlidir kişinin yaşı, boy uzunluğu, ihtiyacı olan protein miktarı, vücut ağırlığı ve böbrek fonksiyon durumuna göre büyük farklılıklar gösterebilir ancak genel olarak;
  • aşırı süt, yumurta, et grubu ürün tüketimi
  • İçeriği bilinmeyen katkı maddesi olan yiyecekler
  • Konserve, turşu, salamura, sucuk, pastırma, sosis
  • Sakatatlar
  • Tuz ve tuzlu yiyecekler
  • Kuruyemişler, kurutulmuş meyveler
  • Et suyu
  • Meşrubatlar, kahve, kakao, boza, nescafe
  • Tahin, pekmez, tahin helvası
  • Muz, kavun
  • Kurubaklagiller, bulgur, mısır
  • Tarhana
  • Patates gibi besinlerde sınırlama yapmak gerekebilir.